Tradycja, Piękno, Język, Erudycja

SZKOLNY DZIEŃ TRADYCJI, PIĘKNA, JĘZYKA, ERUDYCJI

 

PLAN UROCZYSTOŚCI

1. Sprawy organizacyjne.
2. Konkurs: „Śpiewamy poezję”.
3. Ojczysty język na lekcjach matematyki, chemii, fizyki, biologii, geografii,
wychowania fizycznego i przerwach (zagadki, rebusy, słowne potyczki, kalambury…).
4. Podsumowanie konkursu „Piszemy recenzję” – wręczenie nagród autorom najciekawszych recenzji, ekspozycja prac.
5.  Konkurs: „Przemawiamy”.

 

 

Podsumowanie Dnia Tradycji, Piękna, Języka, Erudycji.

    

   13.03.2019 roku od samego rana w naszej szkole pojawili się niezwykli goście: TRADYCJA, PIĘKNO, JĘZYK, ERUDYCJA. Celem ich wizyty było promowanie kultury mówienia i szeroko pojętej poprawności językowej wśród uczniów. W tym dniu język polski królował na wszystkich lekcjach. Uczniowie, którzy wcielili się w role Tradycji, Piękna, Języka i Erudycji odwiedzili swoich rówieśników na lekcjach matematyki, fizyki, chemii, biologii, geografii, a nawet wychowania fizycznego i sprawdzali wiedzę, i umiejętności językowe uczniów w codziennych życiowych sytuacjach. Wszyscy mogli się przygotować do tych „odwiedzin”, korzystając z materiałów umieszczonych na stronie internetowej naszej szkoły przez MIŁOSNIKÓW OJCZYSTEGO JĘZYKA (zakładka „Z nami łatwiej”, „Probówka, ułamek, komórka…”). Najaktywniejsi uczniowie otrzymali szóstki i piątki do dziennika, drobne upominki oraz słodkie ciasteczka w kształcie literek, języczków przygotowane samodzielnie przez uczniów klas VIII.

Również w czasie przerw nastolatkowie „walczyli” z błędami językowymi. Specjaliści zadawali im szybkie pytania typu: „wziąć” czy „wziąć”, „włączać” czy „włanczać”, „poszedłem” czy „poszłem”. Ciasteczka znikały jak przysłowiowe świeże bułeczki, a uczniowie bawili się doskonale i uczyli jednocześnie. Podczas tego zadania towarzyszyło nastolatkom wiele śmiechu i zabawy. Z niepokojem, specjaliści od języka, czekali, aż zaskoczony pytaniem uczeń udzieli  ostatecznej odpowiedzi. Ku ogromnemu zdziwieniu egzaminujących, uczniowie odpowiadali bardzo dobrze, co oznacza, że nauczyciele dokładają wszelkich starań, aby ich wychowankowie pięknie posługiwali się ojczystym językiem.

O godzinie 900 do rywalizacji przystąpili miłośnicy poezji śpiewanej. Uczestników podzielono na dwie kategorie I-III i IV-VIII. Młodsze dzieci prezentowały utwory m.in. Jana Brzechwy,  Juliana Tuwima, Marii Konopnickiej. Starsi uczniowie wybrali poważniejsze teksty: Adama Mickiewicza, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Wisławy Szymborskiej. Artyści pięknie interpretowali utwory słynnych poetów, jury miało poważny problem z wybraniem najlepszych wykonań. Najbardziej zachwycili wszystkich najmłodsi wykonawcy, którzy występy wzbogacili rekwizytami i barwnymi strojami.

Po długich dyskusjach wyłoniono zwycięzców.

KATEGORIA I-III

I miejsce – Milena Matras IIb, opiekun Pani Wanda Bagińska

II miejsce – Lena Józak Ib, opiekun Pani Halina Kasprzyszyn

III miejsce – Dominika Luda IIIa, opiekun Pani Katarzyna Bagińska

III miejsce – Oliwia Gandziała Ia, opiekun Pani Anna Hemon

 

Wyróżnienie – Maja Wolska Ia, opiekun Pani Anna Hemon

Wyróżnienie – Julia Kamińska Ia, opiekun Pani Anna Hemon

Wyróżnienie – Natalia Vogt IIa, opiekun Pani Beata Środa

 

 KATEGORIA IV-VIII

I miejsce – Zofia Figiel i Julia Garbalińska VIIIa, opiekun Pani Ilona Karpińska

I miejsce – Julia Szczepanowska Va, opiekun Pani Ilona Karpińska

II miejsce – Sonia Gąsewicz IVb, opiekun Pani Kamila Brajewska

III miejsce – Maciek Paszkowski IVb, opiekun Pani Kamila Brajewska

Wyróżnienie – Zespół z klasy IVb, opiekun Pani Kamila Brajewska
Zuzanna Synowiec, Marta Skiba, Michalina Kublin, Beata Janowska

 

W tym dniu wyłoniono także zwycięzców konkursu Piszemy recenzję „Pan Tadeusz. Obrazy” –  recenzja spektaklu teatralnego. Na konkurs wpłynęło 35 recenzji, których autorami są uczniowie klas VII ,VIII – uczestnicy wyjazdu edukacyjnego na spektakl teatralny. Zwycięzcami tego konkursu zostali:

I miejsce –  Zuzanna Kozakiewicz klasa VIIa, opiekun Pani Violetta Junka

II miejsce –  Weronika Beer klasa VIIIa, opiekun Pani Ilona Karpińska

III miejsce –  Kacper Ojrzanowski klasa VIIIb, opiekunka Pani Ilona Karpińska

 

Wyróżnienie – Aneta Plachta klasa VIIa, opiekun Pani Violetta Junka

Wyróżnienie – Piotr Wiertelarz klasa VIIIa, opiekun Pani Ilona Karpińska

 

Najciekawsze prace zostały zaprezentowane przez autorów i wyeksponowane na gazetce w pracowni języka polskiego.

 

Punktualnie o godzinie 1200do zmagań przystąpili najlepsi mówcy. Kilkunastu uczniów z klas VI-VIII, pod czujnym okiem opiekunów, przygotowało swoje wystąpienia na temat bardzo aktualny i ważny: „Językiem jak nożem też można zranić”. Erudyci przedstawili swoje przemowy w obecności kilkudziesięciu rówieśników, dyrektora szkoły i jury. Ich wystąpienia były bardzo dojrzałe, przemyślane, nie brakowało w nich odwołań do życia codziennego, aktualnych wydarzeń i przykładów z literatury i historii. Dzięki materiałom i wskazówkom zamieszczonym na naszej stronie internetowej, którą uczniowie bardzo chętnie „odwiedzają”, uczestnicy bardzo dobrze się zaprezentowali, nikogo nie „zjadła” trema, nikt nie dostał zadyszki, wszyscy zasłużyli na miano erudytów.                    

Szkolni erudyci:

I miejsce – Piotr Wiertelarz VIIIa, opiekun Pani Ilona Karpińska

II miejsce – Aneta Plachta VIIa, opiekun Pani Violetta Junka

III miejsce – Zofia Figiel VIIIa, opiekun Pani Ilona Karpińska

Wyróżnienie – Weronika Beer VIIIa, opiekun Pani Ilona Karpińska

Wyróżnienie – Kornelia Jędrzejów VIIIb, opiekun Pani Ilona Karpińska

Wyróżnienie – Dawid Bocheński VIIa, opiekun Pani Violetta Junka

 

O godzinie 1430 zakończyliśmy ten niezwykły dzień z ojczystym językiem w roli głównej. Uczniowie z grupy projektowej MIŁOŚNICY OJCZYSTEGO JĘZYKA byli bardzo zmęczeni, ale jednocześnie zadowoleni z rezultatów swojej pracy.

 

Dziękuję nauczycielom za przygotowanie uczniów do konkursów, członkom jury, dyrekcji i koleżankom
za pomoc w sprawnej organizacji tego wyjątkowego dnia.

 

Autor projektu: mgr Ilona Karpińska