"Nie hejtuję- reaguję"

20 proc. nastolatków doświadczyło hejtu lub cyberprzemocy, a blisko 60 proc. deklaruje, że było w sieci świadkami wyzywania, poniżania i ośmieszania ich znajomych. Najczęstszą reakcją na hejt jest BRAK reakcji. Nowa kampania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę „Nie hejtuję – reaguję” zwraca uwagę na rolę świadków hejtu. Do stworzenia materiałów kampanii zaangażowano dzieci i młodzież – aby przekaz był jak najbardziej trafny.

Internet pełen jest treści, które noszą znamiona mowy nienawiści, hejtu i cyberprzemocy. Obrażanie, znieważanie i ośmieszanie to stały krajobraz w komentarzach pod filmami, zdjęciami, postami, czy artykułami. Do tego dochodzą też szantaż w sieci i rozpowszechnianie kompromitujących materiałów – bo hejt to nie tylko tekst, ale też grafiki i filmy.

Według badań ponad 32 proc. nastolatków doświadczyło wyzywania w internecie, a poniżany i ośmieszany przez swojego rówieśnika był co piąty z nich (20 proc.). Świadkami zachowań przemocowych w stosunku do swoich znajomych było blisko 60 proc. badanych. Najczęstszymi, obserwowanymi przez młodzież negatywnymi zjawiskami są: wyzywanie ich znajomych (59,7 proc) oraz poniżanie i ośmieszanie ich (58,1 proc.). Rozpowszechnianie kompromitujących materiałów na temat swoich znajomych zadeklarowało 33 proc. nastolatków.

Powszechność hejtu i mowy nienawiści w sieci niesie za sobą konsekwencje nie tylko dla osób bezpośrednio nimi dotkniętych, ale także dla innych ich odbiorców, którzy oswajają się z przemocą w internecie i funkcjonują w atmosferze przyzwolenia na nią. Dlatego Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę rozpoczęła ogólnopolska kampanię „Nie hejtuję – reaguję”, w której szczególny nacisk położony jest na rolę świadków. Kampania zwraca uwagę na konieczność podejmowania działania w sytuacji zetknięcia z cyberprzemocą m.in. poprzez zgłaszanie krzywdzących treści administratorom stron czy wsparcie dla osób, które doświadczyły zachowań przemocowych w internecie.

 

Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę prowadzi Poradnię Dziecko w Sieci, która zajmuje się problemami związanymi z przemocą z wykorzystaniem mediów elektronicznych i internetu, szkodliwymi treściami online, sekstingiem, uwodzeniem online, niebezpiecznymi kontaktami czy nadużywaniem mediów elektronicznych. Wsparcie skierowane jest do dzieci i młodzieży, jak również do ich rodziców, opiekunów oraz profesjonalistów pracujących z dziećmi np. nauczycieli. W poradni odbywają się bezpłatne konsultacje psychologiczne, terapia indywidualna i grupowa oraz spotkania warsztatowe.

 

źródło: https://fdds.pl/kampania-nie-hejtuje-reaguje-o-roli-swiadkow-hejtu/