Wady postawy

Wady postawy ciała u dzieci i młodzieży to problem zdrowotny i społeczny. Wyniki badań specjalistów potwierdzają wyraźne nieprawidłowości w rozwoju narządu ruchu i statyki ciała u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Populacja ta wymaga szczególnej troski i stworzenia optymalnych warunków rozwoju, na co zwrócono uwagę w Narodowym Programie Zdrowia na lata 2007-20015.

Głównym czynnikiem sprzyjającym powstawaniu zaburzeń w postawie ciała jest brak aktywności fizycznej. W obecnym systemie szkolnym dziecko przez wiele godzin skazane jest przede wszystkim na przyjmowanie pozycji siedzącej, która stwarza zagrożenie dla prawidłowej postawy ciała ucznia. Ponadto rozwój komputeryzacji i zwiększenie oferty programów telewizyjnych sprawiają, że dzieci ograniczają swoją aktywność do minimum. Wszystkie niedopatrzenia i zaniedbania w tworzeniu odpowiednich warunków rozwoju mogą spowodować utrwalenie się złych nawyków oraz doprowadzić do zniekształceń w budowie i postawie ciała, które z kolei powodując dolegliwości, w konsekwencji prowadzą do długotrwałego i kosztownego procesu leczenia.

Zmniejszająca się aktywność fizyczna i powszechny dostęp do żywności o wysokiej wartości energetycznej również wpływają niekorzystnie na masę ciała. Wyniki badań epidemiologicznych wskazują, że liczba dzieci i młodzieży z otyłością stale wzrasta. Pojawiający się problem nadwagi i otyłości utrudnia dziecku podejmowanie aktywności fizycznej i zwiększa urazowość na lekcjach wychowania fizycznego. Otyłości i nadwadze często towarzyszą wady postawy ciała, które są przyczyną licznych dolegliwości bólowych ze strony aparatu ruchu i jeszcze bardziej wzmożonego unikania aktywności fizycznej.

 

Realizacja programu Przeciwdziałania Wadom Postawy Ciała u Dzieci i Młodzieży ma na celu:

  1. Zmniejszenie liczby dzieci i młodzieży z zaburzeniami w postawie ciała.
  2. Ograniczanie i likwidowanie czynników ryzyka, które mają wpływ na powstawanie zaburzeń w postawie ciała dzieci i młodzieży.
  3. Zwiększenie aktywności ruchowej uczniów.


Cele szczegółowe:

  1. Upowszechnienie uczestnictwa wszystkich uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, u których wykryto zaburzenia w postawie ciała, w ćwiczeniach korekcyjno-kompensacyjnych.
  2. Zwiększenie dostępności do leczenia i rehabilitacji dla dzieci i młodzieży wymagających specjalistycznej opieki medycznej.
  3. Szeroko pojęta edukacja zdrowotna w zakresie zdrowego stylu życia, ze szczególnym uwzględnieniem warunków właściwego kształtowania i utrzymywania prawidłowej postawy ciała.

Zadania

  1. Prowadzanie zajęć gimnastyki korekcyjnej w szkole.
  2. Organizowanie dodatkowych zajęć ruchowych w ramach zajęć pozalekcyjnych i udostępnianie do tych celów infrastruktury sportowej szkoły.
  3. Organizowanie imprez rekreacyjno-sportowych dla uczniów, rodziców i środowiska szkolnego.
  4. Prowadzenie ćwiczeń śródlekcyjnych oraz dbanie o prawidłową sylwetkę ucznia na każdej lekcji.
  5. Zapobieganie nadwadze i otyłości poprzez wprowadzenie programów edukacyjnych dla uczniów i rodziców dotyczących prawidłowego odżywiania, a także organizowanie zajęć aktywizujących fizycznie dzieci z nadwagą i otyłością.
  6. Podjęcie działań prowadzących do obniżenia wagi plecaków szkolnych.
  7. Aktywizowanie rodziców do działań związanych z realizacją programu na terenie szkoły.
  8. Realizacja akcji w szkole zgodnie z harmonogramem mających na celu rozpowszechnienie wiedzy na temat dbania o prawidłową postawę i sylwetkę ciała.