Znamy postawy młodego patrioty

Co dziś znaczy być patriotą? Jak we współczesnym świecie, pełnym chaosu, niepewności i niewyobrażalnych zagrożeń, ale innych niż te np. z czasów I i II wojny światowej, utrzymać wizerunek patrioty? Jakimi zrachowaniami patriota dziś powinien się charakteryzować? Takie pytania postawiono nam - uczniom, ale także nauczycielom Szkoły Podstawowej w Łambinowicach jeszcze w grudniu 2017 r. Jak się później okazało nie były to wcale takie łatwe pytania, a działania, które doprowadziły do udzielenia na nie odpowiedzi, przyniosły wiele twórczej pracy. Jakiej? Ale po kolei…


 

Zaczęliśmy od scharakteryzowania współczesnych postaw patriotycznych. Robiliśmy to podczas różnych lekcji, zarówno w klasach młodszych jak i starszych. Na lekcjach wychowania fizycznego przypomnieliśmy, jak wygląda postawa zasadnicza, czyli postawa „na baczność”. Przećwiczyliśmy ją również. Na lekcjach muzyki śpiewaliśmy „Mazurka Dąbrowskiego”, a wcześniej na języku polskim wyjaśniliśmy znaczenie tekstu hymnu Polski. Na biologii, wspólnie z nauczycielem, doszliśmy do wniosku, że ten, kto dziś dba o przyrodę, przybiera różne postawy ekologiczne, np. segreguje odpady, promuje polską żywność, a przy okazji sam się zdrowo odżywia, to także patriota. Na lekcjach techniki np. rozmawialiśmy o budowie flagi naszej ojczyzny i jej godła. Przypomnieliśmy sobie takie pojęcia jak: drzewiec, maszt, herb, tarcza herbowa, a na lekcjach języka polskiego ustnie opisywaliśmy godło, zwracając uwagę na szczegóły, np. złotą koronę, głowę orła skierowaną w prawo, ostre pazury, rozpostarte skrzydła itp. Podczas lekcji historii zwróciliśmy uwagę na sens tzw. „małej ojczyzny” i jej rolę w rodzinie, środowisku lokalnym, regionie czy w Polsce. Na języku polskim panie czytały także fragmenty najbardziej chyba znanych polskich utworów literacki, których autorami są sławni poeci i pisarze. Co czytaliśmy? Oczywiście w klasach 4 – 7., bo przytoczone teksty są trudne. Były to fragmenty: „Pana Tadeusza” A. Mickiewicza, „Balladyny” J. Słowackiego, „Zemsty” A. Fredry, „Kamieni na szaniec” A. Kamińskiego, bajek Ignacego Krasickiego, fraszek J. Kochanowskiego…
Na lekcjach historii przyjrzeliśmy się także najważniejszym wydarzeniom z dziejów naszego kraju, takim jak np: chrzest Polski, bitwa pod Grunwaldem, hołd pruski, powstanie warszawskie, utworzenie „Solidarności”. Na godzinie  z wychowawcą wspominaliśmy jeszcze o różnorakiej pomocy słabszym, w tym także o możliwości udziału w akcjach charytatywnych.

            Kiedy w grudniu 2017 r. przeanalizowaliśmy przykłady ludzkich zachowań, w styczniu 2018 r. przyszedł czas na pracę konkretnych klas ze swoimi wychowawcami.
Zaangażowana była cała szkoła, bo w konkursie wzięły udział wszystkie klasy, od I do VII. Trzeba było teraz sformułować zapisy punktów z naszych kodeksów, pomyśleć nad formą pracy, technikami plastycznymi. Gromadziliśmy wtedy również materiały. To był burzliwy czas, bo to rodzaj takiej giełdy pomysłów, podczas której każdy uczeń mógł zgłosić swój pomysł na forum klasy. Organizatorzy konkursu podjęli decyzję, że będzie to szkolny konkurs międzyklasowy.

            Po feriach zimowych, od 29. stycznia do 9. lutego 2018 r. przyszedł czas na nasze działania praktyczne. Wtedy mogliśmy wykorzystać uczniowskie pomysły
 i zakończyć tworzenie kodeksów. Prace oddano do komisji i specjalnie ich nie podpisywano.
 12. lutego (w poniedziałek) komisja konkursowa, w skład której weszły osoby postronne, nie będące wychowawcami, oceniła prace. Skład komisji: Małgorzata Cieślińska – kierownik świetlicy, przewodnicząca, Agnieszka Galla – logopeda, członek, Małgorzata Mazurska – nauczycielka języka angielskiego, członek. Panie z komisji miały jasne kryteria oceny kodeksów, które znane były wcześniej. Oto one:

- zastosowanie różnorodnych technik plastycznych,

- ciekawy pomysł na prezentację tematu,

- pomysłowość elementów plastycznych,

- wartość merytoryczna informacji zawartych w pracy,

- kompozycja pracy.

Oto wyniki konkursu „Kodeks postaw patriotycznych”:

KLASY I – III:

  • I miejsce – kl. Ia, wychowawca: Beata Środa
  • II miejsce – kl. IIIb, wych. Maria Czajka
  • III miejsce – kl. IIIc, wych. Iwona Maduzia
  • wyróżnienie – kl. IIIa, wychowawca Halina Kasprzyszyn

KLASY IV – VII:

  • I miejsce – kl. VIIb, wychowawca: Ilona Karpińska
  • II miejsce – kl. IVa, wych. Małgorzata Bieganowska
  • III miejsce – kl. VIb, wych. Violetta Junka
  • wyróżnienie – kl. Va wych. Ewa Szczepanowska

Podczas rozmowy z przewodniczącą komisji pani Małgorzata Cieślińska podzieliła się z nami kilkoma refleksjami. Stwierdziła, że praca kl. Ia to kodeks niezwykły,
bo przygotowany  w formie złożonej harmonijki, którą można postawić, złożyć w książeczkę czy powiesić. Prace klas IIIb i IIIc to piękne plakaty obrazujące zapisane punkty kodeksu. Przewodnicząca jury zwróciła szczególną uwagę w klasach starszych na prace z I i II miejsca. Praca VIIb zachwyciła dojrzałością, profesjonalizmem. W przygotowaniu kodeksu użyto Power Pointu. Dzięki temu programowi zilustrowano zasady – za przygotowanie każdej zasady odpowiedzialny był inny uczeń. To praca bardzo czasochłonna. Zaś kodeks klasy IVa, który zajął II miejsce, zaskoczył pomysłowością, ale także widać było, że jest to praca wykonana samodzielnie przez uczniów. To także rodzaj książki, na którą składają się prace poszczególnych uczniów. Praca klasy VIb to ogromny plakat, na którym, niby w jakimś porządku, niby w chaosie, zaprezentowano postawy patriotyczne.

Na koniec można zadać pytanie: Jakie zapisy znalazły się w naszych kodeksach? Oto niektóre:

„Szanujemy symbole narodowe”

„Bierzemy udział w świętach narodowych”

„Znamy najważniejsze wydarzenia z historii Polski”

„Segregujemy odpady”

„Pomagamy słabszym”

„Promujemy polską zdrową żywność”

W najbliższym czasie autorzy kodeksów zostaną nagrodzeni ocenami oraz dodatnimi punktami, a na korytarzach naszej szkoły wyeksponujemy te najciekawsze i najlepsze prace.